Eind augustus 2022 zullen weer twee concerten uitvoeren met hetzelfde programma. Ook zullen we twee nieuwe concertlocaties bezoeken: de mooie kapel van het Eemklooster in Amersfoort, en de fantastische Jeruzalemkerk in Amsterdam-West, een monument van de Amsterdamse School-Architectuur.
===========================================================================================================
Kom ook genieten van deze sprankelende symfonieën van de tweede zoon van vader Bach en Fasch, tijdgenoot van vader Bach. Carl Philipp Emanuel deed niet onder voor zijn beroemde vader: vanaf de eerste maten zult u gegrepen zijn door de swingende stijl die zo kenmerkend is voor de tijd van Sturm und Drang. Daarnaast zal sopraan Christien van 't Hof enkele virtuoze opera-aria's van Mozart ten gehore brengen. Drama en passie verzekerd! Dirigent Simon Murphy is internationaal befaamd en laat de energie er altijd vanaf spatten! Beleef dit heerlijke concert ook met ons mee, en geniet ontspannen van deze prachtige muziek, welkom!
Extra info:
Dirigent : Simon Murphy
Sopraan: Christien van 't Hof
Programma:
Carl Philipp Emanuel Bach: Sinfonia in e Wq.178 en Sinfonia in D Wq.183/1
Johann Friedrich Fasch: Concerto in D L:D15
Wolfgang Amadeus Mozart: Vier aria's
Concerten:
Zaterdag avond 27 augustus 2022, 20:15 uur, Eemklooster, Daam Fockemalaan 22, Amersfoort
Zondag middag 28 augustus 2022, 16:00 uur in de Jeruzalemkerk, Jan Maijenstraat 14, Amsterdam
Toelichtingen:
Carl Philipp Emanuel Bach werd geboren in 1714 in Weimar als derde kind en tweede zoon van Johann Sebastian Bach. In de achttiende eeuw was hij beroemder dan zijn vader. Hij studeerde naast muziek ook rechten, en gold als een belezen man die in de hoogste kringen verkeerde, waaronder Frederik de Grote. Deze laatste speelde fluit en werd door Bach begeleid. Bach stond bekend om zijn veelzijdigheid en improvisatietalent op het klavier. Zijn muziek past bij de Empfindsamer Stil, die na de barok in de mode raakte, en die nadruk legde op de variatie en expressie van diepe gevoelens. Dit zult u zeker kunnen horen in deze beide symfonieën die uitgevoerd zullen worden.
Johann Friedrich Fasch (1688-1758) geldt als een van de voornaamste tijdgenoten van J.S. Bach, die Fasch' kunst zeer waardeerde. Bach kopieerde eigenhandig vijf orkestsuites van Fasch. Hoewel Fasch uit Leipzig vertrok voordat Bach daar Cantor werd in 1723, zullen ze elkaar wel ontmoet hebben.
In Fasch' muziek treft u de overgang van de barok naar de klassieke periode aan. Maar in dit concert D15 vallen juist ook de vele versieringen en ritmische variaties op, kenmerkend voor de barok-periode. Daarnaast doen ook de vele herhaalde toonladders en drieklank-motieven denken aan de latere Sturm- und Drang-periode.
De vier aria’s van W.A. Mozart worden in twee blokjes van twee gezongen tussen de andere werken van het concert. Dat was in de tijd van Bach en Mozart heel gebruikelijk, en biedt ook nu veel afwisseling.
De eerste twee aria’s komen uit de opera Le Nozze di Figaro. Zo wordt de welbekende ‘Rozenaria’ gezongen door de bediende Susanna, die d.m.v. een list haar geliefde trouw toezingt. Mozart schiep er plezier in om de onderklasse slimme en heroïsche rollen uit te laten beelden.
Ook de andere aria's gaan over liefdesverklaringen en dankbetuigingen. Altijd meeslepend, gepassioneerd en buitengewoon virtuoos door Mozart geschreven.
Wij verheugen ons op de concerten en hopen u ook te ontmoeten op deze twee bijzondere locaties in Amersfoort en Amsterdam. Zie hierboven en hiernaast al vast twee impressies van de locaties.