Op deze pagina schrijven wij de geschiedenis van ons orkest. Een beschrijving van onze belevenissen is te lezen onder "over het orkest". Hieronder een overzicht van hetgeen we hebben gespeeld.
(Voor wie gebruik wil maken van de oude site - die niet meer onderhouden wordt -, klik hier)
Soliste: Elvire Beekhuizen | ||||
1-2-2020 | Burgwalkerk Kampen | |||
2-2-2020 | Oranjekerk Amsterdam | |||
Johann Christian Bach | Symfonie Op. 18/6 ; Vauxhall Songs 2nd.set | 2fl 2hb fg 2hn str | ||
Johann Christoph Friedrich Bach | Symfonie in Bes HW I/2 | 2fl 2hb fg 2hn str | ||
Carl Philipp Emanuel Bach | Symfonie in Es Wq 183/2 | 2fl 2hb fg 2hn str | ||
Wilhelm Friedemann Bach | Adagio & Fuga in d ; Ertönet ihr Völker, Sinfonia | 2hb fg 2hn str | ||
1-9-2019 | Burgwalkerk Kampen | |||
2-9-2019 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
Schwindl | Sinfonia Op.9/3 in D | 2fl 2hb fg 2hn str | ||
Carl Philip Emanuel Bach | Sinfonia Wq.183/3 | 2fl 2hb fg 2hn str | ||
Mozart | Vioolconcert in G nr.3 | 2fl 2hb fg 2hn str | ||
Maria Antonio de Walpurgis | Sinfonia uit Talestris | 2hb fg 2hn str | ||
Dittersdorf | Ouverture Doktor und Apotheker | 2fl 2hb fg 2hn str | ||
27 | Winter 2019 | |||
9-2-2019 | Oude Kerk Zoetermeer | |||
10-2-2019 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
Joseph Haydn | Symfonie nr 83 "La Poule" | 1.2.0.1(+1). 2.0.0.0. str | ||
Pergolesi, Cimarosa, Sarro | Aria's voor sopraan met Cristina Grifone | |||
Joseph Martin Kraus | Symfonie in Es | 1.2.0.1. 2.0.0.0. st | ||
26 | Zomer 2018 | |||
25-8-2018 | Bartholomeus-gasthuis te Utrecht | |||
26-8-2018 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
Joseph Haydn | Sieben Letzte Wörte des Erlösers | 2.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Carl Friedrich Abel | Celloconcert in C, K.60 | 0.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Wilhelm Friedemann Bach | Sinfonia uit cantate "Dies ist der Tag" | 2.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
`` | ||||
25 | Winter 2018 | |||
27-1-2018 | Waalse Kerk Amsterdam | |||
28-1-2018 | Gemeentemuseum Den Haag | |||
Mendelssohn | (Veel delen uit) Midsummer Night's Dream | `` | ||
Ouverture | ||||
1 Scherzo | ||||
Elfenmarsch | ||||
5 Intermezzo | ||||
7 Nutturno | ||||
9 Hochzeitsmarsch | ||||
11 Tanz | ||||
13 (without singing) | ||||
Mozart | Ouverture Così fan tutte | 2.2.2.2. 2.2.0.0. pk str | ||
Salieri | Ouverture Les Danaïdes | 2.2.2.2. 2.2.0.0. pk str | ||
24 | Zomer 2017 | |||
26-8-2017 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
27-8-2017 | Gemeentemuseum Den Haag | |||
Jean-Féry Rebel | Les Elemens | 2.2.0.1a2. 2.0.0.0. str | ||
Mozart, Gluck, Paisiello | Opera-aria's | 1.1.0.1. 0.0.0.0. str; 0.1.0.0. 0.0.0.0. str; ? | ||
Leopold August Abel | Symfonie | 2.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
C.Ph.E. Bach | Symfonie Wq 183 nr. 4 | 2.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
23 | Winter 2017 | |||
18-2-2017 | Asielzoekerscentrum Leersum | |||
19-20-2017 | Waalse Kerk Amsterdam | |||
Haydn | Symfonie nr 100 | 2.2.2.2. 2.2.0.0. str pk trom bekkens triangel | ||
Mozart | Ouverture Don Giovanni | 2.2.2.2. 2.2.0.0. str pk | ||
Hoffmeister | Altvioolconcert | 0.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
22 | Zomer 2016 | |||
27-8-2016 | Gemeentemuseum Den Haag | |||
28-8-2016 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
Mozart | Symfonie nr 38 "Praagse" | 2.2.0.2. 2.2.0.0. str pk | ||
Haydn | Trompetconcert in Es | 2.2.0.2. 2.2.0.0. str pk | ||
Egidio Duni | Ouverture "Les deux chasseurs et la laitière" | 0.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Niccolò Piccini | Ouverture "La buona figliuola" | 0.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
21 | Winter 2016 | |||
13-2-2016 | Gemeentemuseum Den Haag | |||
14-2-2016 | Waalse Kerk Amsterdam | |||
Spohr | Symfonie nr 2 | 2.2.2.2. 2.2.0.0. pk str | ||
W.A. Mozart | Pianoconcert KV467 | 1.2.0.2. 2.2.0.0. pk str | ||
20 | Zomer 2015 | |||
22-8-2015 | Strandtent De Fuut | |||
23-8-2015 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
Joseph Haydn | Symfonie nr 84 "In nomine domini" | 1.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Carl Friedrich Zelter | Altvioolconcert | 0.0.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Franz Christoph Neubauer | Symfonie Op.12 nr 1 | 1.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
19 | Winter 2015 | |||
31-1-2015 | Gasthuiskapel Museum Gouda | |||
1-2-2015 | Waalse Kerk Amsterdam | |||
J. Haydn | Symfonie nr 85 'La Reine' | 1.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
J.C. Bach | "Semplicetto, ancor no sai" uit "Endimione" | 1.0.0.1. 2.0.0.0. str | ||
pauze | ||||
W.A. Mozart | "Ach ich fühl's" uit "Zauberflöte" | 1.1.0.1. 0.0.0.0. str | ||
Dittersdorf | Ouverture Das rote Käppchen | 2.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Reichardt | Uit "Hänschen und Gretchen": Gretchens Aria | 0.0.0.x. 2.0.0.0. str | ||
W.A. Mozart | "L'amero..." uit "Il Re Pastore" | 2.0+2ca.0.2. 2.0.0.0. str | ||
18 | Zomer 2014 | |||
16-8-2014 | Gemeentemuseum Den Haag | |||
16-8-2014 | Strandtent De Fuut | |||
17-8-2014 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
C.F. Abel | Ouverture "Love in a Village" | 0.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
G.F. Handel | "Heart! the Seat of Soft Delight" uit Acis and Galatea | 2.0.0.x. 0.0.0.0. str | ||
Ernesto Eichner | Symfonie Op. 7/2 | 2.0.0.x. 2.0.0.0. str | ||
G.F. Handel | "Se pietà di me non sienti" (Cleopatra) uit Giulio Cesare | 0.0.0.2. 0.0.0.0. str | ||
C.Ph.E. Bach | Symfonie in e, Wq 178 | 2.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
W.A. Mozart | "Ah se in ciel, benigne stelle" | 0.2.0.2. 2.0.0.0. st | ||
W.A. Mozart | Ouverture Zauberflöte | 2.2.2.2. 2.2.3.0. str | ||
C.M. von Weber | Ouverture Oberon | 2.2.2.2. 4.2.3.0. str pk | ||
Niels Gade | Efterklange af Ossian | 2.2.2.2. 4.2.3.0. str pk | ||
Beethoven | Trauermarsch uit "Leonore Prohaska" | 2.0.2.2. 4.0.0.0. str pk | ||
Beethoven | Ouverture "Leonore" III | 2.2.2.2. 4.2.3.0. str pk | ||
17 | Winter 2014 | |||
7-2-2014 | Chr. Ger. Kerk Gouda | |||
8-2-2014 | Waalse Kerk | |||
J.S. Bach | Sinfonia van Cantate 42 "Am Abend aber desselbigen Sabbats" | 0.2.0.1. 0.0.0.0. str | ||
Telemann | Altvioolconcert in G | str | ||
J.C.F. Bach | Symfonie in Es, nr 10 | 0.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Neubauer | Symfonie in Es, Op.12/2 | 1.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
Haydn | Symfonie nr 87 in A | 1.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
16 | Zomer 2013 | |||
9-8-2013 | St. Jan Gouda | |||
10-8-2015 | Strandtent de Fuut | |||
11-8-2015 | Engelse kerk | |||
J.S. Bach | Sinfonia van Cantate 42 "Am Abend aber desselbigen Sabbats" | 0.2.0.1. 0.0.0.0. str | ||
Telemann | Altvioolconcert in G | str | ||
J.C.F. Bach | Symfonie in Es, nr 10 | 0.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Neubauer | Symfonie in Es, Op.12/2 | 1.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
Haydn | Symfonie nr 87 in A | 1.2.0.1. 2.0.0.0. str | ||
15 | Winter 2013 | |||
23-2-2013 | Gouda gasthuiskapel Museum | |||
24-2-2013 | ||||
J. Haydn | Symfonie nr. 102 | 2.2.0.2. 2.2.0.0. str pk | ||
W.A. Mozart | Klarinetconcert | 2.0.0.2. 2.0.0.0. str | ||
J.J. Schmitt | Sinfonia Pastorale | 1.2.0.2. 2.2.0.0. str pk | ||
14 | Zomer 2012 | |||
3-8-2012 | Strandtent de Fuut | |||
4-8-2012 | St. Jan Gouda | |||
5-8-2012 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
Reichardt | Toneelmuziek bij MacBeth | 2.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Fils (of Filtz) | Symfonie in A | 2.0.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Mozart | Aria's uit de Nozze di Figaro | |||
• Deh vieni, non tardar | 1.1.0.1. 0.0.0.0. str | |||
• Un moto di gioia (Ersatznummer) | 1.1.0.1. 2.0.0.0. str | |||
Graaf | Symfonie in G | 2.0.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Gluck | Uit Iphigenie en Tauride | |||
• Introduction | 2.2.0.x. 2.2.0.0. sopr str pk | |||
• 4 korte balletten | 2.2.0.1. 2.0.0.0. str slagw | |||
• "O malheureuse Iphigenie" | 2.2.0.x. 2.0.0.0. sopr str | |||
Friedrich II | Symfonie in D | 2.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
13 | Winter 2012 | |||
20-1-2012 | Regentenkamer Den Haag | |||
22-1-2012 | Waalse kerk Amsterdam | |||
Beethoven | Symfonie nr 3, 'Eroica' | 2.2.2.2. 3.2.0.0. str pauk | ||
Mendelssohn | Pianoconcert nr 2 in d, Op. 40 | 2.2.2.2. 2.2.0.0. str pauk | ||
Romberg | Ouverture Ulysse e Circe | 2.2.2.2. 2.2.3.0. str pauk | ||
12 | Zomer 2011 | |||
6-8-2011 | Strandtent De Fuut | |||
7-8-2011 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
W.A. Mozart | Sinfonia Concertante | 0.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Solisten: | Stephen Freeman, concertmeester New Dutch Academy | |||
Simon Murphy, nu ook op altviool | ||||
J.Chr. Bach | Ouverture Themistocles | 2.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Carl Friedrich Abel | Symfonie nr 41 | 2.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
C.F. Abel is Simons 'Most favorite composer bar none' | ||||
Joseph Schmitt | Concerto a deux flûtes obligées | 2.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
11 | Winter 2011 | |||
22-1-2011 | Sarphatihuis Amsterdam (try out) | |||
23-1-2011 | Waalse Kerk Amsterdam | |||
Beethoven | Symfonie nr 2 | 2.2.2.2. 2.2.0.0. pk str | ||
Mendelssohn | Ouverture "Mittsommernachtstraum" | 2.2.2.2. 2.2.0.0+ophicleide pk str | ||
Domenico Cimarosa | Hoboconcert | str | ||
Soliste Amy Power | ||||
10 | Zomer 2010 | |||
7-8-2010 | Strandtent De Fuut | |||
8-8-2010 | Engelse Kerk Amsterdam | |||
Johann Friedrich Reichardt | Symfonie in G | 2.0.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Wilhelm Friedemann Bach | Adagio und Fuge | 2.0.0.x. 0.0.0.0. str | ||
Luigi Boccherini | Symfonie nr 27 in D, Op. 42, G520 | 1.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Jan Dismas Zelenka | Sinfonia voor 'I penitenti al Sepolchro del Redentore' | 2.2.0.x. 0.0.0.0. str | ||
W.A. Mozart | Fluitconcert in G KV 313 | 2.2.0.x. 2.0.0.0. str | ||
Soliste: Georgia Browne, solofluitiste van New Dutch Academy | ||||
9 | Winter 2010 | |||
16-1-2010 | Sarphatihuis Amsterdam (try out) | |||
17-1-2010 | Waalse Kerk Amsterdam | |||
Felix Mendelsohn-Bartholdy | Symfonie nr. 4 Italiaanse | 2.2.2.2. 2.2.0.0. pk str | ||
Gioacchino Rossini | Ouverture "La Scala di Seta" | 1(=pic).2.2.1. 2.0.0.0. str | ||
Pavel Wranitzky | Ouverture "Oberon". Pavel Wranitzky is de Moravische Beethoven | 2.2.2.2. 2.2.0.0. pk st | ||
8 | Zomer 2009 | |||
18-7-2009 | Sarphati huis Amsterdam | |||
19-7-2009 | Engelse Kerk | |||
Haydn | Celloconcert in C groot | 1.2.0.2. 2.0.0.0. str | ||
Francesco Zappa | Adagio voor cello en orkest | |||
Mozart | Symfonie nr 40 in g, die hele bekende met de mobieltje-tune | |||
Domenico Cimarosa | Ouverture "Il Matrimonio Segreto" | |||
7 | Zomer 2008 | |||
9-8-2008 | Sarphati huis Amsterdam | |||
10-8-2008 | Engelse Kerk | |||
C.Ph.E. Bach | Symfonie in D Wq.183/1 | 2.2.0.1. 2.0.0.0. str b.c. | ||
L. Boccherini | Symfonie in d Op.37/3 G.517 | 1.2.0.2. 2.0.0.0. str b.c. | ||
W.A. Mozart | Uit 'Clemenza di Tito' | |||
Ouverture | 2.2.2.2. 2.2.0.0. pk str b.c. | |||
No.9 "Parto, ma tu ben mio" | 0.2.1.2. 2.0.0.0. str mezzo b.c. | |||
No.19 "Deh, per questo" | 1.2.0.2. 2.0.0.0. str mezzo b.c. | |||
`` | J. Haydn | "Berenice, che fai?" | 2.2.2.2. 2.0.0.0. str mezzo b.c. | |
F. Mendelssohn | Nocturne | 1.2.2.2. 2.1.0.0. | ||
solist: Talitha van der Spek mezzo sopraan | ||||
6 | Zomer 2007 | |||
Sarphati huis Amsterdam | ||||
Engelse Kerk | ||||
W.A. Mozart | Symfonie nr 31, "Parijse" | |||
Graaf | Symfonie | |||
C. Stamitz | Symfonie | |||
5 | Zomer 2006 | |||
Sarphati huis Amsterdam | ||||
Engelse Kerk | ||||
W.A. Mozart | Symfonie nr 14 | |||
Josef Martin Kraus | Symfonie in cis | |||
Schwindel | Symfonie in D | |||
Josef Schmitt | Symfonie | |||
4 | Zomer 2005 | |||
Sarphatihuis (verder niet?) | ||||
Joseph Haydn | Symfonie nr 83 in g "De Kip" | |||
Mozart | Symfonie nr 5 | |||
Holzbauer | Sinfonia a 8 | |||
3 | Zomer 2004 | |||
Sarphatihuis (verder niet?) | ||||
Waalse Kerk | ||||
Joseph Haydn | Feuer-Sinfonie | |||
(wordt aangevuld, archief wordt geraadpleegd) | ||||
2 | Zomer 2003 | |||
Doopsgezinde kerk Utrecht | ||||
J.S. Bach | Orkestsuite 1 | |||
G.F. Handel | Concerto Grosso Op. 3 in Bes | |||
F.X. Richter | Sinfonia in G | |||
?. Stamitz | Sinfonia in F | |||
1 | Zomer 2002 | |||
Parnassoos Utrecht | ||||
J.S. Bach | Sinfonia uit cantate 196 | |||
G.Ph. Telemann | Suite | |||
Ch. Graupner | 2 Suiten |
Begin februari zullen we weer twee concerten uitvoeren op twee mooie locaties: De Bergkerk in Deventer en de Amstelkerk in Amsterdam.
Voor kaartverkoop Klik Hier
We kunnen dit programma een Ode aan Antonio Rosetti noemen. We spelen het Eerste Hoboconcert met Federico Forla als solist, en daarnaast de prachtige Symfonie in G-mineur, ook van Rosetti. Deze werken flankeren we met een vroege symfonie van Joseph Haydn, en een late Sinfonia van Johann Adolph Hasse, een componist die we doorgaans associeren met de late barok, maar die in zijn lange leven ook de vroeg-klassieke stijl heeft omarmt, zoals in zijn Oratorium Het Lied van de Drie Kinderen, die na de eerste uitvoering in 1737 in 1774 opnieuw werd uitgevoerd in Wenen. Voor die gelegenheid schreef Hasse een nieuwe Sinfonia, die we op dit concert uitvoeren.
Antonio Rosetti is het pseudoniem van František Antonín Rössler.die geboren werd in 1750 in Bohemen. Hij werkte in Beieren en reisde ook naar Parijs waar hij veel succes had. Zijn muziek werd in verschillende landen gepubliceerd. Een saillant detail is dat bij de begrafenis van Mozart een requiem van Rosetti werd uitgevoerd. Rosetti overleed een jaar na Mozart in 1792. De meeste symfonieën schreef hij voor het hoforkest van Wallerstein in Beieren. Er werden niet veel symfonieën geschreven in mineur toonaard, en de Symfonie in G-mineur verdient zijn plaats naast de bekendere varianten van Mozart en Haydn. Rosetti schreef dit werk in 1787, dus een jaar voordat Mozart zijn beroemde 40ste schreef in dezelfde toonaard.
Federico Forla studeerde moderne hobo en barokhobo in Turijn en in Den Haag. Hij speelde onder andere met het orkest van Herreweghe en het orkest van de 18de eeuw. Federico speelt ook veel kamermuziek.
Dirigent : Edoardo Valorz
Solist: Federico Forla, hobo
Programma:
Johann Adolph Hasse: Sinfonia uit Il Cantico de Très Fanciulli
Antonio Rosetti: Eerste Hoboconcert in C; Federico Forla solist
Joseph Haydn: Symfonie Nr.9 in D
Antonio Rosetti: Symfonie in G-mineur A41
Zaterdagmiddag 3 februari 2023 , 15:00 uur, Bergkerk, Deventer
Zondag middag 4 februari 2023, 16:00 uur in de Amstelkerk, Amstelveld, Amsterdam
Begin februari zullen we weer twee concerten uitvoeren op twee mooie locaties: De Kogerkerk in Koog aan de Zaan en de Jeruzalemkerk in Amsterdam.
Voor kaartverkoop Klik Hier
Kom ook genieten van sprankelende symfonieën en ouvertures uit de tijd net na de barok! Fluitiste Emma Zoe Elkinson speelt het fluitconcert van Mozart. Virtuositeit, drama en passie verzekerd! "Emma is een van die musici die je laat luisteren, die je raakt en richting geeft. Haar technische hoogstandjes lijken zo vanzelfsprekend dat het niet om aandacht vraagt. De focus ligt op het gevoel, op het moment, op het contact met de luisteraar, op het muzikale “verhaal” dat verteld wordt met humor, intelligentie, kennis, warmte, liefde…” (Barthold Kuijken).
Daarnaast spelen we maar liefst drie stukken die beschouwd kunnen worden als premières sinds hun uitvoering in de 18e eeuw. Onbekend maakt onbemind? Zeker de verbinding van Hauff en Just met de Nederlandse geschiedenis maakt hen tot interessante componisten die je nieuwsgierig maken naar deze muziek! Graun vormt bovendien een interessante schakel tussen de muziek van de welbekende 'oude' Bach en die van de generatie van zijn zonen. De handgeschreven partijen zijn speciaal voor dit concert omgewerkt naar speelbare partijen en partituur.
Barock Sommer maakt er in ieder geval een feestje van onder leiding van onze dirigent Simon Murphy. Beleef dit heerlijke concert met ons mee, en geniet ontspannen van deze prachtige muziek, welkom!
Dirigent : Simon Murphy
Soliste: Emma Zoe Elkinson, fluit
Programma:
Johann August Just : Ouverture de Koning van Smirna
Wilhelm Gottlieb Hauff: Sinfonia in A
Johann Gottlieb Graun : Ouverture in D, GWV: A:XI:6
Wolfgang Amadeus Mozart: Fluitconcert in G, KV 313
Zaterdagmiddag 4 februari 2023 , 16:00 uur, Kogerkerk, Kerkstraat 14, Koog aan de Zaan
Zondag middag 5 februari 2023, 16:00 uur in de Jeruzalemkerk, Jan Maijenstraat 14, Amsterdam
Helaas moeten we het project zomer 2020 van Barock-Sommer uitstellen. Dat doet ons verdriet, want ons mooie programma stond helemaal in de startblokken.
We gaan het project dus uitstellen, naar januari en februari 2021, en we hopen drie concerten te geven met hetzelfde programma.
===========================================================================================================
In deze zomer vieren we dat we tien jaar als vast ensemble twee projecten per jaar uitvoeren.
Soliste: Patricia Robaina, clavecimbel en Simon Murphy, altviool
Programma: Concert voor clavecimbel en altviool van Michael Haydn (ja de broer van).
Geflankeerd door Symfonie Nr. 74 van Joseph Haydn,
En de Symfonie in A Op.11/3 van Wranitzky.
Wranitzky wie? Paul Vranický werd geboren in Moravië maar werkte een groot deel van zijn leven in Wenen, als directe tijdgenoot van Joseph en Michael Haydn, en hij was ook bevriend met Mozart. Leuk dus om deze tijdgenoot beter te lere kennen, en deze symfonie wellicht voor het eerst in Nederland te spelen, omdat de partituur onlangs door The Wranitzky Project is opgedoken uit archieven en gedigitaliseerd.
Vrijdagavond 5 februari 2021, 20.00 uur in Goede Rede, Almere
Zaterdag middag 6 februari 2021 16.00 uur Kogerkerk, Koog aan de Zaan
Zondag middag 7 februari 15.15 uur Engelse Kerk Amsterdam Spui
Joseph Haydn (1732 – 1809) is een van de grote pijlers van het klassieke repertoire, en ook een rode draad in de programmering van Barock-Sommer. Terecht, want Haydn’s symfonieën vormen een onuitputtelijke bron van inventiviteit en bovendien een uitbreiding van de symfonische vorm in zijn tijd. Hij was ook een inspiratiebron en leraar van Mozart en Beethoven. Wij beschouwen als een lofwaardig streven om met Barock-Sommer in de loop der jaren een grote uitsnede uit alle symfonieën van Haydn uit te voeren.
De reeks van zeker 104 symfonieën omspant de peride van 1759 tot 1795. De Symfonie Nr.74 in Es van Joseph Haydn is voltooid in 1781, en wordt gerekend tot een middenperiode bij vorst Nicolaus Esterházy, dus nog voordat hij naar Parijs vertrok. Nr.74 heeft van de geschiedenis geen bijnaam gekregen, maar dat zegt niet zoveel, omdat de meeste bijnamen pas na publicatie zijn ontstaan.
Pavel Vranický ofwel Paul Wranitzky (1756-1808) was een Tjechische componist die een groot deel van zijn muzikale leven in Wenen doorbracht. Hij was bevriend met Mozart, Haydn en Beethoven. Zo nodigde Haydn hem uit om De Schöpfung te dirigeren. Hij componeerde waarschijnlijk meer dan 60 symfonieën waarvan er zo’n 45 zijn overgeleverd, hoewel die lang niet allemaal beschikbaar zijn voor uitvoeringen.
In samenwerking met een Daniel Bernhardsson van ‘The Wranitzky Project’ (www.wranitzky.com) hebben we een keuze gemaakt voor één van zijn symfonieën en krijgen wij het orkestmateriaal ter beschikking, waarmee we deze muziek als een volwaardige tijdgenoot van Haydn kunnen presenteren. De partijen van de gekozen Symfonie in A Op.11/3 werd wel in de 18de eeuw gepubliceerd door André of Offenbach in 1791, maar er is geen hedendaagse uitvoering noch opname van dit werk bekend, dus toch nog een verlate primeur!
Deze beide Symfonieën worden geflankeerd door het bijzonder concert voor clavecimbel (of orgel), altviool en strijkers van de jongere broer van Joseph, Johann Michael Haydn (1737-1806). Johann Michael was in Salzburg bevriend met tijdgenoot Mozart.
Patricia Robaina zal de clavecimbel-solo spelen, en onze eigen dirigent, Simon Murphy neemt de altvioolsolo voor zijn rekening. Het is erg leuk voor Barock-Sommer om Simon ook in zijn rol als solist te begeleiden, en bovendien een uitgelezen mogelijkheid om dit concert te programmeren, omdat het vaak moeilijk is om een dubbelconcert te organiseren.
Begin september zullen we weer twee concerten uitvoeren op twee mooie locaties: De Grote kerk van Apeldoorn en de Vrijburgkerk in Amsterdam.
Voor kaartverkoop Klik Hier
De spectaculaire, onstuimige foto op de poster staat voor Les Boréades, de Noordenwinden, die een hoofdrol spelen in de opera van Rameau, waaruit we een uitgebreide orkestsuite spelen. En ook de andere werken zijn niet bepaald saai! Vier werken uit een relatief beperkte tijdspanne tussen 1740 en 1765 waar de late barok raakt aan de vroege klassieke periode. De Sinfonia van Benda vertegenwoordigt die nieuwe stroming. Er zijn ook verbanden, want zowel Rameau als Benda leerde van Vivaldi. Zo komen Italië, Frankrijk en Duitsland samen in een concert uit een roerige periode. Laat de wind maar waaien!
Dit project werken we met een nieuwe dirigent: Edoardo Valorz, omdat onze vaste dirigent Simon Murphy verhinderd is.
We maken van de expertise van Edoardo gebruik om ook wat oudere muziek te spelen, met name de suite uit Les Boréades van Rameau en twee concertjes van Antonio Vivaldi, waarbij onze concertmeester als solist optreedt.
Kom ook genieten van franse dansen in de sprankelende orkestratie waar Rameau om bekend staat. Met de twee concertjes van Vivaldi en een Sinfonia van Benda een mooi gevarieerd programma.
Barock Sommer speelt vaak werken waarvan er niet zomaar partituren of partijen beschikbaar zijn. Ook voor dit project stellen we voor een deel zelf het muziek materiaal samen. Zo tracteren we musici en publiek op nieuwe muziek, ook al is dat uit lang vervlogen tijden.
Dirigent : Edoardo Valorz
Soliste: concertmeester (nader bekend te maken)
Programma:
Jean Philippe Rameau: Suite uit Les Boréades
Vivaldi: Concerto RV574 voor viool, 2 hobo's, 2 hoorns en strijkers
Vivaldi: Concerto RV 577 voor viool, 2 fluiten, 2 hobo's en strijkers
Franz Benda: Sinfonia in D
Zaterdagmiddag 2 september 2023 , 14:30 uur, Grote Kerk, Loolaan 16 Apeldoorn
Zondag middag 3 september 2023, 15:30 uur in de Vrijburg, Diepenbrockstraat 46, Amsterdam
Voor kaartverkoop Klik Hier
Nadat we ons beoogde jubilieumproject voor zomer 2020 van Barock-Sommer hebben moeten uitstellen, zijn we verheugd om aan te kondigen dat we ons jubileumprogramma in september 2021 zullen uitvoeren. We geven twee concerten met hetzelfde programma.
===========================================================================================================
In deze zomer vieren we dat we tien jaar als vast ensemble twee projecten per jaar uitvoeren.
Kom ook genieten van de swingende en gepassioneerde muziek van Haydn en zijn vrienden. Zij lieten zich inspireren door het sprankelende Wenen uit de 18e eeuw. Wij laten hun energie weer volop tot leven komen: beleef dit heerlijke concert met ons mee, en geniet ontspannen van deze prachtige muziek waarbij Simon dit keer bovendien zelf als solist optreedt, welkom!
Dirigent en Solist: Simon Murphy, altviool
Programma:
Concert voor altviool en orkest van Wilhelm Gottlieb Hauff, jawel Nederlander
Geflankeerd door Symfonie Nr. 74 van Joseph Haydn,
En de Symfonie in A Op.11/3 van Wranitzky.
Als voorgift: Adagio en Rondo KV 617 van Mozart, in bewerking voor blaassextet door Rutger Hofman.
Wranitzky wie? Paul Vranický werd geboren in Moravië maar werkte een groot deel van zijn leven in Wenen, als directe tijdgenoot van Joseph en Michael Haydn, en hij was ook bevriend met Mozart. Leuk dus om deze tijdgenoot beter te leren kennen, en deze symfonie wellicht voor het eerst in Nederland te spelen, omdat de partituur onlangs door The Wranitzky Project is opgedoken uit archieven en gedigitaliseerd.
Vrijdagavond 3 september 2021, 20.15 uur in de Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam
Zaterdagmiddag 4 september 2021, 16.00 uur in Goede Rede, Kerkgracht 60, Almere
Programma toelichting project Barock-Sommer, zomer 2020: Haydn-Hauff-Wranitzky
Joseph Haydn (1732 – 1809) is een van de grote pijlers van het klassieke repertoire, en ook een rode draad in de programmering van Barock-Sommer. Terecht, want Haydn’s symfonieën vormen een onuitputtelijke bron van inventiviteit en bovendien een uitbreiding van de symfonische vorm in zijn tijd. Hij was ook een inspiratiebron en leraar van Mozart en Beethoven. Wij beschouwen het als een lofwaardig streven om met Barock-Sommer in de loop der jaren een grote uitsnede uit alle symfonieën van Haydn uit te voeren.
De reeks van zeker 104 symfonieën omspant de peride van 1759 tot 1795. De Symfonie Nr.74 in Es van Joseph Haydn is voltooid in 1781, en wordt gerekend tot een middenperiode bij vorst Nicolaus Esterházy, dus nog voordat hij naar Parijs vertrok. Nr.74 heeft van de geschiedenis geen bijnaam gekregen, maar dat zegt niet zoveel, omdat de meeste bijnamen pas na publicatie zijn ontstaan.
Pavel Vranický ofwel Paul Wranitzky (1756-1808) was een Tjechische componist die een groot deel van zijn muzikale leven in Wenen doorbracht. Hij was bevriend met Mozart, Haydn en Beethoven. Zo nodigde Haydn hem uit om De Schöpfung te dirigeren. Hij componeerde waarschijnlijk meer dan 60 symfonieën waarvan er zo’n 45 zijn overgeleverd, hoewel die lang niet allemaal beschikbaar zijn voor uitvoeringen.
In samenwerking met een Daniel Bernhardsson van ‘The Wranitzky Project’ (www.wranitzky.com) hebben we een keuze gemaakt voor één van zijn symfonieën en krijgen wij het orkestmateriaal ter beschikking, waarmee we deze muziek als een volwaardige tijdgenoot van Haydn kunnen presenteren. De partijen van de gekozen Symfonie in A Op.11/3 werd wel in de 18de eeuw gepubliceerd door André of Offenbach in 1791, maar er is geen hedendaagse uitvoering noch opname van dit werk bekend, dus toch nog een verlate primeur!
Deze beide Symfonieën worden geflankeerd door het concert voor altviool en orkest van Wilhelm Gottlieb Hauff. Een componist van Duitse komaf, die het grootste deel van zijn leven in Nederland heeft gewerkt. Simon heeft werken opgedoken uit archieven van de Toonkunstbibliotheek, en we hebben een partituur en partijen samengesteld, zodat de muziek nu voor het eerst sinds tweehonderd jaar weer te horen zal zijn. Het is erg leuk voor Barock-Sommer om Simon ook in zijn rol als solist te begeleiden, en bovendien een uitgelezen mogelijkheid om dit concert te programmeren.
Als voorgift speelt een blaassextet het Adagio en Rondo dat Mozart schreef voor glasharmonica. Rutger Hofman, onze fluitist van het eerste uur, die onlangs overleed, maakte een bewerking voor sextet van blazers, waarin twee klarinetten de glasharmonica vertolken. Een warm memoriam voor Rutger.