Sinds zomer 2023 werken we met een nieuwe dirigent: Edoardo Valorz.
Edoardo Valotz is klavecinist en organist. Hij werd geboren in Italië en studeerde daar orgel bij Wijnand van de Pol. Na het gymnasium studeerde hij musicologie en daarnaast klavecimbel bij Patrizia Marisaldi in Vicenza (I). Hij behaalde zijn bachelor- en mastergraad in Den Haag waar hij klavecimbel studeerde bij Ton Koopman en Tini Mathot, en basso continuo bij Patrick Ayrton.
Als solist en als continuo-speler, zowel op orgel alsook op klavecimbel, speelde hij in verschillende oude muziekfestivals (waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, Seoul Early MusicFestival, Itineraire Baroque, Antiqua Festival) en verder met orkesten en ensembles als het Amsterdam Baroque Orchestra, PRJCT Amsterdam, Musica Temprana, Dutch Baroque, Symphonie Atlantique, Northern Consort, Amsterdam Consort, Residentie Bach Ensemble. Dirigenten met wie hij werkte zijn o.a. Ton Koopman, Christopher Hogwood, Bart Kuyken, Peter van Heygen en Alfredo Bernardini.
Hij is mede-oprichter van het ensemble ‘L’Arco sonoro’ dat historische instrumenten bespeelt.
Op dit moment werkt hij aan zijn promotie aan de universiteit van Leiden en het Orpheus Instituut in Gent.
Hij doceert aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Opnames van hem verschenen bij Audioguy (KR) en bij Sonyclassic (NL).
Sinds de oprichting van Barock-Sommer in 2002 is Simon Murphy onze artistiek leider geweest.
Simon Murphy is een specialist in de stijlbewuste uitvoering van muziek uit de 18e en het begin van de 19e eeuw. Na zijn opleiding in Australië is hij naar Nederland gekomen om zich verder te specialiseren in de oude muziek praktijk, onder andere met Masterclasses van Lucy van Dael en Sigiswald Kuijken. Hij heeft een reputatie opgebouwd met het inblazen van nieuw leven in het klassieke repertoire en met het terugbrengen van verloren meesterwerken naar het moderne concertpodium. Hij is vaste dirigent van Het Den Haag Barokorkest en de New Dutch Academy.
Het orkest Barock Sommer staat sinds haar oprichting twee projecten per jaar onder zijn stimulerende leiding. Simon speelt ook als altviolist op internationale podia, vooral concerten en kamermuziek uit de 18de eeuw.
Zijn uitvoeringen worden internationaal geprezen. Het Franse tijdschrift Diapason noemde hem ‘de repertoireververser’.
Simon Murphy heeft een eigen website.
1. Is er een soort thema of rode lijn in dit programma?
De rode draad van het programma is te laten zien hoe veelzijdig en gevarieerd de muziek was in de klassieke periode van de tweede helft 18de eeuw. Je herkent verschillende stijlen en dialecten in lokale centra in Europa, met name tussen Noord- en Zuid-Duitsland. Ook is het opvallend hoe internationaal de muziek tegelijkertijd was, omdat veel musici reisden, en hun muziek over heel Europa uitvoerden, en daar andere componisten inspireerden. Dat vinden we terug bij iemand als Schwindl die aan het hof DenHaag de inspiratie van de Mannheimer School in praktijk bracht.
Carl Philip Emanuel Bach vertegenwoordigt de Noord-Duitse school, waar je de Sturm und Drang en ‘Empfindlichkeit’ zowel de literaire als muzikale kunst beheerste.